I made this widget at MyFlashFetish.com.

Pages

Thursday, October 25, 2012

Roti Arab ;)

4:10 am. 26 okt 2012  ( complete ngan date sekali ,hehe )
   
   Asalamualaikum pada yang membaca..

Okeh,pada waktu ini..di waktu lagi berapa jam nak solat sunat hari raya Aidiladha & ayam yang dah mula berkokok-kokok..

     Aku masih belum dapat melelapkan mata aku,ishhh...degil pulak ai mate aku pagi ni..heee..  sian pulak ,padahal salah sendiri,kennn..  Oke lah, tetiba aku macam nak tidur agak lambat sedikit kali ni,even aku hanya ditemani oleh orang yang dah lena dibuai mimpi..haha..
     Entahlah,tadi sebelum maghrib aku try buat Roti Arab Goreng macam dekat Cafe Jebat UiTM Melaka..
saja cuba benda baru,Alhamdullillah,berkat kesabaran kali pertama melakukan dan setiap kali aku nak masukkan bahan-bahan dengan bacaan bismillah,ia pun menjadi sama seperti yang aku inginkan..Alhamdullilah.. biasalah kan,aku memang jenis orang yang suka buat sesuatu benda yang boleh dimakan tapi ikut mood jugak le kan...
       Atok aku pun turut menjadi orang yang pertama penkritik roti Arab,then kata sedap 'pandai kau masak mie..'  ,lebih kurang gitu la,..cehhh,dah macam pengkritik masterchef  la pulak kenn..time tu semua orang takde kat rumah sebab ikut mak aku pi pasaraya "econsave" beli barang.





-Yang ni,selepas dah siap  diuli dan dileperkan .
-Lepastu tinggal nak goreng je. 


-Memang ia akan menggelembung masa goreng. Jangan takut pulak kan..elakkan Boom..haha..samalah dengan apa yang aku buat ,..









    Gambar-gambar ni bukan yang real aku masak,tapi semuanya memang sama lebih kurang dengan roti yang aku buat..hehe..



Kalau sape-sape nak try..Jom aku share ape yang aku tau,keh2x..

Bahan-bahan:

  • Yis - 11gm
  • Gula pasir - 1sd 
  • Tepung Gandum - 500gm
  • Susu tepung - 1sd 
  • Marjerin -1sd 
  • Garam - 1/2 sd kecil



Cara:


  1. Masukkan yis dan gula dalam air suam 300ml(lebih kurang je),biarkan sampai air yang dah campur tadi sampai ia berbuih.Kalau ia buih,tu tandanya nak meletus macam Lava ,.HAHA..gurauan semata.tunggu sampai buih je..maknanya yis tu bagus,hehe..
  2. Masukkan pulak tepung gandum ,susu tepung ,& marjerin.. masukkan jugak garam..gaulkan semuanyer..then diselang-seli dengan air suam tadi...
  3. Lepas uli,biar dalam 1jam lebih kurang macam tu..
  4. Jadikan ketulan-ketulan kecil,..leperkan..sedia untuk digoreng...
  5. Then ,..wujudlah makanan roti tersebut..


=>Ni bagi sape-sape yang nak try ler kan..kalau tak nak ,..ermm...lantak mu lah..kennn..wuhhhhuuu..gurau
    je..haha


=>kalau dah berjaya,share lah sikit gamba yang dah berjaya,.OKeyh  ;)

Wassalam...


       

No comments:

Post a Comment